„Educație pentru peisaj” este un proiect care sprijină elevii din Țara Dornelor să înțeleagă și să aprecieze peisajul natural și cultural al regiunii. Accesează, gratuit, caietul elevului și resursele educaționale pentru a învăța despre ecoturism și a contribui la protejarea valorilor locale.
Despre caietul elevului
Caietul elevului este principala resursă dezvoltată în cadrul proiectului pilot „Educație pentru Peisaj în școlile gimnaziale din Țara Dornelor”. Acesta include activități interactive care ajută elevii să descopere peisajul natural și cultural al regiunii. Caietul poate fi folosit atât în școlile din Țara Dornelor, și oriunde în țară, oferind exerciții ce pot fi adaptate la diverse medii educaționale.
Caietul a fost conceput pentru elevii de clasele a V-a și a VI-a, care au ales programul opțional integrat – Educație pentru Peisaj, acreditat de Ministerul Educației din România.
Cum poți folosi acest caiet la clasă?
- Activități structurate. Elevii învață să identifice peisaje, specii de plante și animale și să aprecieze valorile culturale.
- Observare activă. Activități în natură sau în comunitate, axate pe observarea și captarea informațiilor importante (imagini, sunete, etc.).
- Colaborare. Activitățile pot fi realizate și în echipe, încurajând schimbul de idei și învățarea în grup.
- Explorare în aer liber. Ieșiri pentru a observa peisaje și specii de plante și animale.
- Reflecție. Discuții de grup pentru evaluarea învățării și a progresului.
- Proiecte comunitare. Crearea de proiecte pentru protejarea și promovarea peisajului local.
Cine a realizat caietul elevului?
Caietul elevului a fost conceput de Florentina Florescu și Luminița Tănasie, de la Asociația Mioritics din Brașov, împreună cu Angelica Mihăilescu de la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație – Unitatea de Cercetare în Educație.
Proiectul pilot a fost realizat cu sprijinul financiar al Romanian-American Foundation și Fundației pentru Parteneriat, prin programul „Educație ecoturistică – dezvoltare economică locală durabilă prin ecoturism.”
Designul grafic al materialului aparține Dianei Bobeș, iar implementarea locală a fost susținută de Asociația de Ecoturism Țara Dornelor și Administrația Parcului Național Călimani.
Accesează resurse educaționale gândite pentru a sprijini predarea opționalului „Educație pentru Peisaj” în școlile din Țara Dornelor și nu numai, dar și pentru activități în cadrul programelor Școala Altfel și Săptămâna Verde.
1. Caietul Elevului
- Descarcă Caietul Elevului
Resursă principală pentru activitățile educaționale, axată pe descoperirea peisajului natural și cultural din Țara Dornelor.
2. Fișe de activități pentru elevi
- Fișe: „Descoperă peisajul natural și cultural din Țara Dornelor – Obiective și atracții”
Fișe educaționale care ajută elevii să cunoască atracțiile și obiectivele din eco-destinația Țara Dornelor.
3. Aplicații pentru identificarea speciilor de plante și păsări
- PlantNet – pentru identificarea plantelor
- Milvus – pentru identificarea păsărilor
- Merlin – pentru identificarea păsărilor
4. Resurse Video
5. Ghid pentru profesori
- Solicită Ghidul Profesorului – conceput pentru organizarea activităților educaționale în cadrul opționalului „Educație pentru Peisaj”.
6. Harta Eco-Destinației Țara Dornelor
7. E-book-uri despre ariile naturale protejate
8. Despre tinovurile din Țara Dornelor
9. Evenimente comunitare de tip Eco-Brunch
10. Materiale educative de la Asociația Mioritics
Resurse educaționale suplimentare create pentru susținerea activităților educaționale nonformale în domeniul ecoturismului și educației pentru natură.

În cadrul proiectului „Educație pentru Peisaj”, Asociația de Ecoturism Țara Dornelor și Administrația Parcului Național Călimani organizează ateliere nonformale pentru elevi, atât în școlile partenere, cât și pentru cele care nu implementează cursul opțional. Aceste ateliere au scopul de a încuraja învățarea activă și interactivă despre peisajul natural și cultural al regiunii, prin sesiuni de educație în natură.
Tipuri de activități (exemple)
- Învățăm despre pădure
Activități interactive în care elevii discută despre tipurile de păduri, fauna locală, comportamentul animalelor și identificarea speciilor de arbori. - Diferența dintre brad și molid
Elevii explorează asemănările și deosebirile dintre brad și molid, utilizând instrumente de identificare a speciilor. - Jocul „Întâlnește un arbore”
Activitate în echipe, unde un participant legat la ochi este ghidat către un copac, folosind simțul tactil pentru a-l identifica, urmat de discuții despre experiență. - Joc de tip vânătoare de comori – „Caută și găsește”
Elevii, împărțiți în echipe, caută specii de plante și animale folosind o fișă, joc ce stimulează implicarea activă și colaborarea. - Animale agățate
Acest joc le permite elevilor să ofere indicii pentru a descoperi animalul ilustrat agățat pe spatele fiecărui participant, ajutându-i să detalieze caracteristici ale diferitelor tipuri de animale. - 𝐎𝐫𝐜𝐡𝐞𝐬𝐭𝐫𝐚 𝐧𝐚𝐭𝐮𝐫𝐢𝐢
Fiecare grup de copii își creează propriul instrument muzical folosind elemente găsite în natură. Rezultatul este o simfonie a naturii, care stimulează creativitatea și colaborarea pe echipe. - 𝐏ă𝐫ț𝐢𝐥𝐞 𝐚𝐧𝐢𝐦𝐚𝐥𝐞𝐥𝐨𝐫
Elevii devin artiști ai mișcării, fiind provocați să aducă la viață specii de animale specifice zonei prin coordonare perfectă, dezvoltându-și abilități de mișcare și înțelegerea comportamentului animalelor din natură.Iată și un colaj video cu activitățile în natură la care au participat elevi ai școlii gimnaziale din Dorna Candrenilor.
PONT: În organizarea activităților în aer liber, ne-am ghidat după:
- Cartea lui Joseph Cornell – Să împărtășim bucuria naturii – Activități de conștientizare a naturii pentru toate vârstele, disponibilă la vânzare în librăriile online.
Copiii și Natura 2000. Colecție de jocuri în natură – Asociația Grupul Milvus, disponibilă pe website-ul WWF România, aici.
Sesiuni educaționale la Centrul de Vizitare al Parcului Național Călimani și la fosta Carieră de Exploatare a Sulfului
În cadrul acestora, elevii învață despre geologia și habitatul munților Călimani, prin sesiuni interactive susținute de rangeri ai Parcului Național Călimani. Lecțiile sunt completate cu drumeții ghidate, resurse vizuale și auditive ce ilustrează biodiversitatea locală.
- Prezentări despre geneza munților Călimani și tipurile de habitate.
- Folosirea hărților, dioramelor și altor materiale educaționale pentru a stimula curiozitatea elevilor.
- Drumeții ghidate la fosta Carieră de Exploatare a Sulfului din Parcul Național Călimani.
din clasele a V-a și a VI-a participă la opționalul „Educație pentru Peisaj”
11 școli partenere
profesori fac parte din rețeaua EDU – Țara Dornelor
participanți la cele două sesiuni de formare organizate de Asociația Mioritics
profesori predau opționalul „Educație pentru Peisaj”
Proiectul „Educație pentru Peisaj” în școlile gimnaziale din Țara Dornelor are un impact semnificativ asupra comunității educaționale. Până în prezent, proiectul beneficiază de următoarele rezultate:
- 189 de elevi din clasele a V-a și a VI-a participă la opționalul „Educație pentru Peisaj”
- 11 școli partenere din Țara Dornelor: Școala Gimnazială Poiana Stampei, Școala Gimnazială Dorna Arini, Școala Gimnazială Coșna, Liceul Tehnologic Dorna Candrenilor (cu școlile gimnaziale Dorna Candrenilor și Poiana Negrii), Școala Gimnazială „Liviu Suhar” Iacobeni, Școala Gimnazială Panaci, Școala Gimnazială Nr. 2 Vatra Dornei, Școala Gimnazială Nr. 1 Vatra Dornei, Școala Gimnazială „Ștefan Cel Mare” Cârlibaba, Școala Gimnazială Ciocănești
- 15 profesori fac parte din rețeaua EDU – Țara Dornelor
- 20 participanți la cele două sesiuni de formare organizate de Asociația Mioritics (14 profesori, 3 din partea partenerilor – Administrația Parcului Național Călimani și Dorna Adventure, 3 reprezentanți AETD)
- 9 profesori predau opționalul „Educație pentru Peisaj”
- Administrația Parcului Național Călimani oferă sesiuni educative la Centrul de Vizitare al PNC și Cariera de Sulf
- Asociația de Ecoturism Țara Dornelor asigură accesul școlilor la ateliere educaționale nonformale
- Caietul Elevului și Ghidul Profesorului, resurse educaționale care sprijină implementarea cursului opțional
Cum schimbă Educația pentru Peisaj comunitatea noastră
Elevii și profesorii din Țara Dornelor au început să aprecieze mai mult peisajul natural și cultural.
Iată câteva mărturii ale profesorilor care au participat la sesiunile de formare:
„Ne-a legat între noi.”
„Elevii văd niște profesori schimbați în bine.”
„Un curs care a rupt rutina și a trecut de faza de bla-bla.”
„Ne-a făcut să vedem Țara Dornelor cu alți ochi.”
„Este singurul opțional cu resurse clare și concrete pentru predare.”
Iată și impresiile creative ale elevilor care au luat parte la ateliere de educație în aer liber
Planuri viitoare și extinderea programului
Succesul acestui proiect pilot în Țara Dornelor se va traduce în continuarea implementării opționalului și în anii școlari următori.
Viziunea noastră este de a inspira și alte comunități să aprecieze și să protejeze peisajele lor naturale prin educație ecoturistică.
Mai multe detalii despre scopul și obiectivele proiectului poți afla de aici.
Echipa locală de implementare a proiectului
- Asociația de Ecoturism Țara Dornelor (Cazimirciuc Maricica, coordonator proiect; Mihaela Dediu, consultant formare – responsabil local pe educație, Monica David, specialist PR)
Partener: Administrația Parcului Național Călimani R.A. (coordonatori: Camelia Valach și Claudiu Petre)
