De ce ecoturism, de ce acum?
Cum ne-am dat seama că răsturnările de situație par să fie la ordinea zilei în timpul unei pandemii, ca cea pe care încă o traversăm, încercăm să ne menținem atenția pe ce e în controlul nostru. Așa că am luat la întrebări motorul de căutare Google să aflăm ce rezultate afișează la tastarea termenului ecoturism. Și nu, n-am fost surprinși de faptul că imediat după contribuția Wikipedia, topul afișărilor este dominat de explicarea conceptului de către colegii și partenerii noștri de la Asociația de Ecoturism din România (AER). Cei care, în urmă cu mai bine de 15 ani, introduceau, adaptau și promovau acest concept la noi în țară. Astăzi, eforturile lor își arată din plin rezultatele, prin afilierea unui număr de 7 destinații, printre care și Țara Dornelor, la rețeaua națională a destinațiilor de ecoturism, promovate sub brandul Descoperă Eco-România.
Iar ca să fie tabloul complet, vă spunem că cele șapte destinații au parte de sprijinul financiar al Romanian-American Foundation și al Fundației pentru Parteneriat care, prin intermediul programului comun Green Entrepreneurship 2.0 și 3.0, au reușit să contribuie în mod decisiv la dezvoltarea economică locală a acestor zone care practică ecoturismul.
Peste toate acestea am suprapus și curiozitatea de a afla trendul pe care termenul de ecoturism îl înregistrează în căutările de pe internet, mizând cumva pe reîntoarcerea la natură, după lungi perioade de work-from-home (care se prefigurează a deveni obicei pentru mulți dintre noi). Și n-am dat greș, datele de pe luna ianuarie 2021 ale Google Trends arată o creștere a interesului legat de ecoturism față de lunile finalului de an. Așa că ne-am gândit să contribuim și noi puțin la explicarea mai pe înțeles a acestei noțiuni pentru a face transferul din zona teoretică, către cea practică.
Previzibil sau nu, personalizăm tonul și discutăm cu doi ecoturiști veritabili, Andrei Blumer, președintele AER, și Bogdan Papuc, director executiv al AER. Pentru cine nu-i știe, ei sunt, cumva, părinții ecoturismului românesc și mentorii destinațiilor de ecoturism din România. Iată, deci, un motiv de așezat comod pe canapea, de la silent generation, X generation și până la Y generation (millennials), și de parcurs interviul nostru eco, încadrat de cele mai scurte întrebări pe care le-am adresat vreodată. Și nu ne bănuiți de economie la cuvinte. Dar, știți, pandemia asta ne-a șoptit că uneori e în regulă să te abați de la plan, ca să vezi ansamblul.